24 timers status på godt og ondt fra Cancun i Mexico ??!!!✈️

Flyrejsen gik rigtig godt – først en lille snack fra Billund til Amsterdam med KLM, super forplejning og gode film ombord på Delta Airlines fra Amsterdam til Atlanta.

Flyforsinkelse og bagagen er væk
Atlanta lufthavn

US Custom clearance tog nok en time – puha det var en sej omgang. Mange trippede og var bange for ikke, at nå deres connecting flight. Det var vi også lidt bekymret over, for det gik altså ufattelig langsomt. Endelig igennem med vores 3 visum og 1 Esta. Næste forhindring var et interview vi alle sammen skulle lave, for at komme ud til Delta området med fly til Mexico.

I Atlanta lufthavn sidder vi endelig klar i flyet der skal bringe os det sidste stykke til Cancun. Det bliver mere og mere varmt i kabinen. Jeg tænker egentlig ikke over det, for klokken er dansk tid 1 om natten og min krop signalerer til min hjerne, at jeg burde sove. Kristine begynder at brokke sig. Vi er efterhånden alle ret trætte.

Men så sker det.

Vi bliver simpelthen kaldt af flyet – tekniske problemer. Omkring 200+ personer begynder langsomt, at pakke deres installationer på flysæder sammen, rejser sig op og går ud af flyet.

2 timers forsinkelse. Pyt – vi overgav os til børnenes ønske og købte junkfood på MacDonald. Jeg fandt wifi og fik varslet vores B&B vært i Cancun, at vi blev et par timer forsinket. Læs hele vores rundrejse her Sommerferie i Mexico

Check!

Ny gate og nyt fly, men personalet kan jeg genkende. De er søde og hjælpsomme og jeg følte et tydelig forsøg fra hele besætningen, at de ville os godt og få os sikkert frem til destinationen. Min krop gav op og jeg døsede hen i sædet alt imens de andre fik serveret mad og drikke.

Flyforsinkelse og bagagen er væk
Lynnedslag i det fjerne

Så du lynet kalder Kristine? Næ, jeg har intet set. Jeg mærkede ikke engang vi lettede. Jeg faldt i søvn. Klokken er 3 om natten (dansk tid) og besætningen gør klar til landing.

Det går hurtigt med, at komme igennem den mexicanske turistvisum kontrol. Jeg havde dagen før afrejse udfyldt det påkrævede visum online, som er gratis og printet det ud. Nu til bagagebåndet og så manglede vi kun at hente vores bil. Kufferter er allerede begyndt at trille ind på båndet. Randen af folk omkring bagagebåndet bliver mindre og mindre og uroen begyndte hos os alle sammen.

Men vi venter og venter.

Da en Security lignende person begyndte, at aflæsse de 7 kufferter, som kørte i ring blev vi godt klar over, at vores 4 kufferter ville ikke dukke op i aften. Han fortalte os høfligt, hvor vi skulle gå hen. Vi fik helt følelsen af, at de to staff folk ved Delta Airlines skranke 3 sad klar og ventede på os. Alle fire kufferter blev nøje skrevet op med farve og mærker. Telefonnummer, mail, navn og adressen på hotellet blev noteret. Det var hurtig proces. Vi fik en PIR rapport med trackingnummer udleveret og så kunne vi gå tomhændet fra Cancun lufthavn og bare vente.

Bilens buler bliver noteret ned
Bilens buler bliver noteret ned.

Udlevering af bil gik vel godt under lokale mexikanske forhold, men hold da op det tog lang tid. Først skulle vi køres ud til deres udleveringssted, så i kø for at blive registreret og damen skulle lige prøve at sælge lidt forsikring, men nej tak, vi er dækket ind privat. Endelig kunne vi få bilnøglerne, men så skulle bilen lige vaskes!!! Amen altså tænkte vi – det kan da ikke komme som en overraskelse, når bilen er forudbestilt! Den blev klar og vi gik alle hjørner og flader efter og fik buler og skrammer noteret i dokumentet, lys og blinklys blev testet og tanken set efter om den var fuld.

Check – alt er ok ?

Næsten på autopilot kørte vi hen til vores B&B Eclipse. Vi var fuldstændig smadrede for klokken nærmede sig 23.00 lokal tid altså 06.00 dansk tid. Alt er lukket i byens gader, så vi må handle det nødvendige ind i morgen. Vi checker ind og falder omkuld.

Jetlagget indhenter os og vi sad allerede klar til morgenmad ved poolen næste morgen klokken halv ni. Kaffen smagte godt og tiltrængende og morgenmadens friske frugter er saftige. Vi går på nettet og så via trackingnummeret at kufferterne er fundet. Men ingen status om levering, så vi satte kursen mod Isla Island Shopping Mall på hoteltangen ud for Cancun. Med vores forsinket bagageforsikring har vi efter fire timers forsinkelse ret til at købe det fornødne. Der er gået 11 timer og vi handlede lidt tøj og toiletsager til os alle sammen.

Isla Island
Isla Island et shopping område på hoteltangen ved Cancun

Så gik den formiddag….

Vi ville gerne have set Cancunstranden inden vi kørte derfra, men der var fuldstændig lukket af med den ene indhegning efter den anden rundt om de enorme hotelkomplekser der ligger på hoteltangen.

Vi kørte væk fra Cancun og gjorde stop i byen Puerto Morelos en søvnig mindre kystby cirka 35 kilometer i sydlig retning. Puerto MorelosVi tuller lidt rundt og fandt heldigvis en mega hyggelig restaurant, hvor vi spiste en lækker frokost til cirka kr. 100,- per person.

Næste stop Playa del Carmen. Her var liv og glade dag. Gågaden er fyldt med masser af turister og i højtaleren spilles der en veksling mellem sommervibes og fodbold. Det blev hurtigt lidt for meget for os og vi suste videre sydpå til vores bestemmelsessted i Tulum.

Vejret er lidt gråt, men pyt vi har sommerferie sammen og vi er sunde og raske. Samme aften ankom vores 4 kufferter. De havde været på tur til Detroit.

Flyforsinkelse og mistet bagage er allerede historie ☀️

Sommerhilsen fra Bettina

2 Comments

• Uh, det lyder ikke rart. Vi har bare alle prøvet det. Men misundelse over du kunne sove i flyet. Da vi fløj til Mexico landede vi kun i Amsterdam (men det var også til Mexico City) og det lyder som om det går nemmere uden om USA.
    Nej, vi synes også Playa del Carmen var for meget, selvom vi kun var der et par timer. Det med at strande tilhører hoteller er et stigende problem synes jeg. Snart er det kun de superrige, der kan komme til vandet. Håber jeres tur bliver bedre fremover.

• Vi har haft en dejlig sommerferie med et par bump på vejen, men pyt, alt i alt en rigtig dejlig ferie.
      Jeg er ret god til at sove alle steder 😉
      Og det bliver helt sikkert uden om USA næste gang vi rejser til det område. Det tager bare alt for meget tid og for meget huslte også da vi rejste hjem i tirsdag.

Send en lille hilsen i kommentarfeltet :-)